Blogg listad på Bloggtoppen.se

Melodifestivalen 2010 - Deltävling 1

Har nu kollat på de bidrag som var med ikväll, kan inte direkt säga att jag blev imponerad. Lite lustigt vilken skitmusik folk har mage att skicka in? Folk som sjunger så illa att till och med de falska tonerna är falska, dansare som borde skämmas, sångare som ser ut som att de ska dö och tekniker som osyncar ljudet med film? Duktigt jobbat precis som vanligt! Ja ja, ska inte klaga alltför mycket. Mitt i detta hav av dåliga låtar finns ett par som bubblar upp lite mer än andra, tänker lista dem här under och motivera och säga vad jag tycker om dem.

Albanien: Nuk Mundem Pa Ty - Bra sångerska, men tråkig upptempolåt som inte fastnar alls. Händer lite för lite och hennes outfit gör att hon ser ut som en gammal tant med korsett. Bottennapp

Beligen:
Me & My Guitar - Mysig låt, liten blandning utav John Mayer och Jason Mraz över denna låt. Låter bra och hoppas på en plats i finalen. Fin text och bra utförande. Hoppas på toppen! (Y)

Bosnien & Herzegovina: Thunder & Lightning - Poprock sisådär, tråkig låt. Inte alls min smak, men han var bland de få som kunde sjunga några toner rätt iallafall!

Estland: Siren - Tycker tvärtemot Tobias här som tyckte denna var dålig och han sjöng som en kratta. Visserligen inte den bästa sångrösten för kvällen, men helt klart top 5. Låten är bra och trallvänlig, fastnade lite direkt känner jag. Gillar när rösten "skär" sig sådär och låter lite som en hamster skriker ;D haha

Finland: Työlki Ellää - Finsk folkpop? Njaa inte så mycket att säga förutom att jag hade förväntat mig mer ifrån grannlandet. Dåligt dåligt...

Grekland: OPA - Härlig låt med mycket rytmiska popifluenser (om man kan säga så? haha), catchig melodi men hade nog gjort sig bättre på engelska.

Island: Je Ne Sai Quoi - Mäktig låt, med mäktig sångerska. Dock lite för orginell och tråkig, händer inte så mycket i denna heller - blir lite skrikigt känns det som... Duktigt att kunna sjunga på två språk dock, franska och engelska ;P

Lettland: What For? - Tyckte om låten lite halvt när jag kollat på "inför eurovision 2010" och kände att den kan nog bli lite bättre med ett bra scenframträdande och moves. Men detta var förfärligt! Hon kunde inte sjunga för fem öre och wailade som en strandad blåval? Hur kan de skicka en så tondöv människa in i en seriös tävling som detta... Märtha säger att det finns de som är värre - det tvekar jag på. Detta gjorde låten hemsk! NOLL poäng från Sverige!

Makedonien: Jas Ja Imam Silata - Vem hade skitit på din enchilada? sa du? nej men helt okej låt, Märtha-stuk rakt igenom (lite som The Saviour med Anders Ekborg kanske? haha). Lägger mig mittemellan på denna, varken bra eller dålig. Helt okej!

Malta: My Dream - Efter Chiaras två helt underbara ballader "What If We" och "Angel" så känns denna lite mesig. Men svag som jag är för Maltas bidrag så är detta en av de bättre, denna delfinalen iallafall. (Tycker de kunde låtit Chiara köra den, eller valt en annan låt! Så det blir nog inte mycket prat om Thea Garrett, tyvärr.)

Moldavien: Run Away - Svag som jag är för alla klubblåtar (vilket ni förmodligen vet redan) så tycker jag denna är riktigt bra! Inte live-versionen och hoppas inte den vinner Melodifestivalen (förvånande va? men den platsar inte där och segern hoppas gå till någon annan...), men den gör sig riktigt bra i studioversion och lär nog spelas en del på klubbar i sommar. Eller iallafall hemma hos mig!

Polen: Legenda - Var tvungen att gå in på youtube för att uppfriska minnet av denna låt. Var som jag trodde, tråkig låt och lite för... Polskt?

Portugal: Há Dias Assim - En riktig Disney-låt! Får en bild i huvudet om en svart Askungen och tycker faktiskt om hennes röst väldigt mycket. Tobias tyckte hon borde ta en halstablett eller liknande, men det är det jag gillar! Hennes heshet och wailningar seglar direkt hem hos mig och denna hoppas jag får en, tja... hög och hög placering. Topp 10 kanske?

Ryssland: Lost & Forgotten - Skulle detta var roligt? inte roligt hur han låtsas suga på engelska... Blä säger jag bara!

Serbien: Ovo Je Balkan - Tyckte inte om denna alls när jag hörde den, men den gjordes väldigt bra live ändå och den fastnar allt mer och mer. Ingen topplåt men lite catchig sådär, synd att den är på serbiska dock. Förstår ju inte ett ord av vad de sjunger... Kul att titta på med de spralliga dansarna och nästan kusliga leendet som de ger!

Slovakien: Horehronie - Påminner om en annan låt som jag såklart inte kommer på just nu... Fint med panflöjt och lite förtrollande stämning, men går tyvärr inte hela vägen hem till mig. Och scenkläderna ser lite läskiga ut? Vad är det, mossa?

Vitryssland: Butterflies - Njaa Märtha, detta är nog ingenting för min smak. Töntig titel och lite mysko text. Den får du lyssna på i din ensamhet!



Så det var mina omdömen för ikväll, kanske låter lite för kritisk på kvällskvisten men så är det! Mina åsikter kommer förmodligen ändras ju fler gånger jag får höra bidragen. Men vilken var bäst ikväll? Vad tycker du?

För min del står det mellan fyra styckern där det hänger på olika faktorer, gillade Portugal för rösten och Disneyfeelingen, Moldavien för trumpeten och dunket (behöver öva engelska!) och Grekland för låt och rytm! Hoppas man lär sig lite text så man kan sjunga med utan att nynna! Bäst var nog Belgien ;D 


Kommentarer
Postat av: Alexander Burman

Belgien, Albanien och Island var bäst ikväll, annars var det rätt svagt och meningslösa bidrag som inte kommer göra något större avtryck i finalen den 29maj.

2010-05-25 @ 23:27:23
URL: http://alexanderburman.blogg.se/
Postat av: JoelSv

Tror att många av de som var med ikväll inte alls kommer höras så mycket i framtiden, inte ens de jag tyckte var "bäst", men vi får se :)

2010-05-25 @ 23:32:54
URL: http://joelsv.blogg.se/
Postat av: Felicia

Mina favoriter var,. Belgien serbien och moldavien,, har ju nåågra till :P men bra iår tror jag :D



PUSS OCH KRAM och sov sött! :)

2010-05-26 @ 01:55:01
URL: http://fjaelkis.blogg.se/
Postat av: Märtha

Ett ord: MAKEDONIEN! :') (Nej, jag har inte gett mig än. Satt uppe till tre inatt och bloggade om den låten. Haha). Åh, I love it :) Fortfarande arg att den inte klarade kvalet. Morr

2010-05-26 @ 12:23:31
URL: http://philipssons.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0