Blogg listad på Bloggtoppen.se

Melodifestivalen 2010 – Deltävling 2

Litauen: Eastern European Funk – Bra LIVE! Lite som Fallout Boy i acapella version plus lite gitarrskvätt. Lite udda låt som förmodligen ingen gillar… (förutom de som röstade fram den då så att säga) en självklar hit för mig. Faller mig i smaken (så glad och härlig!), men kommer förmodligen tröttna på låten rätt snabbt. Men just nu håller den bra!

 

Armenien: Apricot Stone – Betyget måste höjas på grund utav denna 2-meters kvinnas charm och det gör henne till den som når längst i tävlingen! ;P Låten är bra och växer ju fler gånger man lyssnar på den, innehållsrik text – lite djupare och fin. Märks redan här att låtarna i denna deltävling har en högre standard. BRA!

 

Israel: Milim - Riktigt bra låt, tyvärr sänks poängen pga att den inte är på engelska, förstår inte ett ord. Visst är den fin och det är säkerligen en väldigt fin text. Hoppas de går vidare, men mer än så vet jag inte om det blir. Jag gillar den i alla fall.

 

Danmark: In A Moment Like This – Typisk låt för Melodifestivalen, helt okej sväng med typiskt kärlekstema, låter lite “Book of life” så det drar tyvärr ner poängen för den. Men tror att den går vidare i alla fall och blir rätt så omtyckt av en hel del.

 

Jag sitter och ryser, åh så bra/ Christine Meltzer

Ja det gör inte jag, men visst är det skönt när man tycker olika! /Edward af Sillén

 

Schweiz: Il pleut de l'or - Med morgonrock och sidenslöja rör sig Schweiz som ett drömscenario på scenen. Eller? Nej det här var inte så bra, låten var bättre nu än förra gången jag lyssnade – men han ser lite ut som en pedofil och låter dränkt på skivan?

Publiken tycker säkerligen om det, men för mig håller det inte.

 

Sverige: This Is My Life – Bra framträdande, bra gjort Anna! Tyvärr vet jag redan att den inte går vidare oturligt nog. Så tänker inte lägga någon djupgående kommentar på den. Men bra framträdande och sjunget!

 

Azerbajdzjan: Drip Drop – Snyggt gjort Safura! (inte så bra live) Lite falska toner, men att de hyrt in Anders Bagge sänker verkligen inte betyget på denna låt eller koreografen till Beyonce, som ändå sätter sig direkt på hjärnan och växer. Bra text, bra utförande. Om inte denna får en finalplats så… ja…

 

Ukraina: Sweet People – Brukar tycka om sådan här musik, låten var helt okej men tycker inte om den något speciellt. Låter nog bra på skivan, har inte lagt märke till denna låt tyvärr.

 

Nederländerna: Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie)Härlig låt, lite medryckig och barnslig. Inte direkt vad som faller mig i smaken just nu, men om ett par år kanske? Och sångerskan ser ut som 45, inte 17 som hon är... lite läskigt… Det förklarar kanske barnsligheten?

 

Rumänien: Playing With Fire – Snyggt piano! ;D Skön låt och bra live-artister, som vanligt så blir Rumänien en utav mina favoriter. Catchig och skönt pianokomp. Typisk poplåt, Denna hoppas jag på.

 

Slovenien: Narodnozabavni Rock Nehepp, det här var bara rörigt… Usch…

Jag citerar: ”Visst är det jobbigt när låtar känns som mer än 6 minuter långa” /Edward

Irland: It’s For You – Fin låt, men hittar inte kopplingen då det låter som en blandning av Titanic och ”You Raise Me Up”, om man inte räknar med panflöjten i bakgrunden? Vacker och gör sig säkerligen bra på skiva.

 

Bulgarien: Angel Si Ti (You Are An Angel) – Oj, ser ut som en MC-knutte med homosexuella fjärilar som dansare… Lätt att sjunga med i ”ooooh-andet” och den får säkert en finalplats. Själv kommer jag nog byta låt när introt spelas på min skiva… Ser ut som kokongen kommer spricka när som helst på sångaren…

 

Cypern: Life Looks Better In Spring – Detta är rätt så typsikt min musiksmak, men håller det i Melodifestivalen? Ja jag vill hoppas på det och tror att de går vidare. Han sjunger bra och låten är riktigt bra. Inte riktigt vad man förväntade sig från detta semesterparadis. Vill tro att den går vidare, men eftersom Anna inte gjorde det så kanske inte denna heller gör det? Men jag hoppas!

 

Kroatien: Lako Je Sve - Härlig låt, kommer nog växa mer ju mer man lyssnar på den. (Precis som många andra), men förhandstippandet säger att den kommer gå vidare, vilket jag också tror. Deras rörelser var nog inte det vackraste om man nu ska vara kritisk… ;P Lite Lady Marmelade känsla med hjärtat i slutet.

 

Georgien: Shine – Väldigt mycket ballader i år ja… Vilken står ut mest, vilken blir mest omtyckt? Ja… Denna var helt okej, lite tråkig dock. Synd att Céline Dion tackade nej bara, men hon gör det rätt bra ändå!

 

Turkiet: We Could Be The Same – Ja! En rocklåt I detta hav utav ballader. Jag brukar inte tycka om de rock-låtar som är med i Eurovision men denna var riktigt bra faktiskt! Inte en vinnarlåt, men går vidare gör den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0