Blogg listad på Bloggtoppen.se

Karpaltunnelsyndrom

Dessutom är det något fel på mina händer… Kanske motionerar fingrarna för lite? Det börjar sticka till i översta delen av pekfingret och jag biter, trycker, river, drar, skär, hamrar, hoppar och sätter mig på det men ingenting hjälper! Nej men näst intill i alla fall. Vad är det för fel.. Har haft det några gånger nu men det återkommer ibland. Känns precis som om fingret ska somna eller att det är någon ådra i kläm.

 

Försökte även googla mig fram ett svar, men det känns inte så lovande med de alternativen jag hittade…

 

Här är en förklaring till Karpaltunnelsyndrom:

 

Allmänt

Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan allvarligt.

Karpaltunneln är en kanal som bildas mellan flera ben och ett kraftigt ledband i handloven. Genom den går en viktig nerv och senor till fingrarnas muskler. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att utrymmet minskat och nerven och senorna kommit i kläm. Om trycket är kraftigt eller långvarigt kan nerven skadas. Karpaltunnelsyndrom kan innebära ett hinder i vardagen, om man får nedsatt känsel, får ont eller blir fumlig.

Om man är gravid eller har ett arbete med upprepande handrörelser där man använder mycket kraft i handen, ökar risken att man får karpaltunnelsyndrom. Besvären är vanligare hos kvinnor än hos män, och vanligast i medelåldern.

Besvären kan ibland vara tecken på andra sjukdomar, till exempel minskad hormonproduktion från sköldkörteln.

(Fakta hämtad från http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/?ar=True)


 


Eller så är det bara hypokondrikern och

mytomanen i mig som spelar oss alla ett spratt…


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0